Times flies... - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu Times flies... - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu

Times flies...

Door: Nicole Peijpers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

09 Maart 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Ik zal dit keer me blog verder gaan schrijven vanaf het moment waar ik de vorige keer gestopt ben.

Nadat ik Max opgehaald had op het station met de bus, zijn we naar mijn huisje gegaan. Het had behoorlijk gesneeuwd de dagen hiervoor, dus het was weer even een mooi winterwonderland toen ik Max mijn plekje mocht laten bewonderen. Ook heel leuk was het moment dat er allemaal Nederlandse spulletjes uit Max zijn koffer werden getoverd; Nederlandse thee, dropjes, stroopwaffels, chocolaatjes en nog veel meer!! Een klein geluksmomentje voor mezelf en mijn kast die (nog steeds) goed gevuld is met allemaal lekkers! :D (En drank wat hier niet te betalen is haha).
Op zaterdag hebben we een rondje Lillehammer gedaan, natuurlijk was er niet genoeg tijd om alles te doen dus hebben we er een aantal dingen uitgepikt om te gaan doen. We gingen eerst naar het Openluchtmuseum. Ook dit museum heeft een binnenmuseum en hier zijn we eerst heen gegaan om door de voorstelling te lopen over de geschiedenis van Noorwegen. Was wel erg interessant, maar al veel dingen had ik hiervan gehad in mijn lessen op school ;) Daarna hebben we een heerlijk rondje gelopen in het buitenmuseum met allemaal schattige Noorse huisjes en gebouwtjes met heeeel veel sneeuw. In de zomer zal dit museum een stuk leuker zijn aangezien er dan allemaal mensen verkleed rondlopen en ze leuke activiteiten organiseren waar je aan mee kan doen. Maar desalniettemin was het alsnog erg mooi om hier lekker rond te lopen.
Aangezien we een combinatieticket hadden gekocht zijn we daarna nog naar het Kunstmuseum van Lillehammer geweest. We zijn allebei niet erg fanatiek met het bewonderen van kunst, dus was het letterlijk ‘’even rondlopen door het museum’’. Ik moet zeggen dat er best wel een aantal mooie dingen tussen hingen ;)
Uiteraard hebben we ook nog lekker door het centrum rondgelopen en heb ik een aantal dingen laten zien waar ik kom etc.. Daarna hebben we lekker samen gekookt in mijn huisje en ook dit blijft soms lastig met een elektrisch fornuis, en vooral als je het verkeerde pitje aan zet waar de pan niet op staat (erg lang wachten dus tot dat het pannetje warm wordt!!).
Zondag was het alweer tijd om afscheid te nemen en voor Max weer tijd om terug te gaan naar Nederland. Het was echt super kort, maar beter dan niets natuurlijk. Erg grappig was het dat we precies op deze dag, met heeeel veel ijs op de weg, om naar beneden te lopen (lees heuveltjes) met de koffers. Gelukkig zonder te vallen, maar wel met heel veel pogingen tot vallen, waren we heel beneden gekomen. Toen stonden we bij de bushalte en allebei de bussen ineens niet reden?? Bijna in paniek dat we een half uur moesten wachten, en de trein dus niet meer gehaald zou worden, kwam er toevallig nog een skibus voorbij rijden die ons gelukkig op tijd naar het centrum bracht. Na daar nog even te hebben gezeten was het toch echt tijd voor Max om de trein in te gaan en de zelfde weg weer terug af te leggen naar Amsterdam. Niet al te leuk om weer afscheid te moeten nemen, maar gelukkig is het niet voor een te lange tijd!!

Woensdag was echt een te gekke dag. We gingen met school (Snow Business) naar het Hunderfossen Vinterpark. Hier bouwen ze elke winter een nieuw ijshotel en kerkje van ijs, wat ze daarna weer laten smelten. Echt super gaaf om hier rond te kijken en ook gewoon op de ijsbedden te zitten, doordat er een vel huid op ligt voelt het super zacht terwijl je weet dat je op een hard (koud) blok ijs zit. En het kerkje zag er natuurlijk super schattig en mooi uit, vooral als je erbij bedenkt dat ze het allemaal met de hand gemaakt hebben.
Verder waren er nog een aantal grappige attracties, waarbij je langs allemaal sprookjes werd geleid met een karretje. En nog een attractie waarbij we door een soort ‘’spookhuis’’ liepen en vervolgens met ze allen in zo’n achtbaan bank moesten zitten, en vervolgens gingen we omhoog om weer een sprookje te zien om vervolgens keihard afgeschoten te worden. Niemand had het verwacht, en er werden ook nog foto’s gemaakt, dus de lelijkste foto’s kwamen hier natuurlijk uit :D.
Vervolgens gingen we naar de Olympische bobsleebaan. Want onze leraar had even geregeld dat onze hele groep allemaal één ritje naar beneden mochten met de bobslee. Nadat we 1,5 uur in de kou hadden staan wachten, en ik ondertussen een ijsblokje was, was het onze beurt om met de auto naar boven te worden gebracht. Daar moesten we een helm uitzoeken en mochten we vervolgens in de bobslee gaan zitten. Het was niet zo’n extreem snelle bobslee, maar toch was het echt ontzettend kicken om een keer te doen. Aan het begin denk je: ‘’Is dit het??’’, tot dat je het eerste bochtje om gaat en je een stuk sneller gaat.. Voor je het weet ben je natuurlijk weer beneden, maar het was echt een fantastische ervaring en ik kan het zeker aanraden aan iedereen!!


Zaterdag was het tijd voor een andere fantastische dag! Het was eindelijk zover om mee te gaan met de hondenslee!!
Toen we daar aan kwamen was er (letterlijk) geen hond te zien. Alle hondjes zaten nog in de aanhanger en moesten er nog één voor één uitgehaald worden, en vastgemaakt worden aan de slee. Ik kan je vertellen, het was één groot gekkenhuis toen dat begon. Al die honden begonnen keihard te piepen omdat ze ontzettend graag wouden rennen.. Maar het duurden eventjes voordat alle honden klaar stonden en iedereen klaar was om te gaan.
Nadat ik het eerste rondje had gewacht (omdat de groep in tweeën werd gesplitst) en een heerlijk Noors (kerst)drankje had gedronken, hele zoete kruidenthee, was het daarna mijn beurt.
Het was echt zo gaaf om overal alleen maar sneeuw te zien, stilte en alleen de honden voor je te zien rennen en helemaal gelukkig zijn omdat ze mogen rennen. Het zijn namelijk ook honden die hier echt voor geboren zijn, en zodra de slee stil werd gezet begonnen ze aan de slee te trekken omdat ze verder wouden rennen. Het grappige was ook dat de honden onderweg lekker ijs aan het eten zijn om een beetje af te koelen, rare beesten ;)
Veel kan ik er niet meer overzeggen, maar het was echt ontzettend tof om te doen!!
Zaterdag was een drukke dag, want ook deze dag gingen we naar een ijshockeywedstrijd van Lillehammer. We gingen met het Noorse kamergenootje van Saskia, zij heeft ook een auto dus dat was lekker makkelijk. We hadden allebei nog nooit zo’n wedstrijd gezien en wisten ook totaal niet wat we konden verwachten. Toen we daar gingen zitten was de hele zaal donker en waren er een aantal lichtstralen die over het hele veld heen bewogen en twee mensen die met vlagen stonden te zwaaien van beide teams. Nadat er een soort vuurwerkachtig iets was afgeschoten kwamen de teams het veld op en begon de wedstrijd. Wat echt super grappig is om te kijken, aangezien het bij ijshockey gewoon mag om elkaar lekker hard tegen de wanden aan te beuken. Ook zijn er een aantal keer sticks op de grond gegooid en is er zelfs één gebroken. We zaten tegenover de ‘’hooligans’’ van de tegenpartij, ook dit was ontzettend grappig om te zien. Hoe fanatiek die mensen zijn, ondanks dat hun team DIK verloren had van Lillehammer. :D Het was voor ons echt een ‘’show’’ om naar een ijshockeywedstrijd te kijken.

Op zondag was het een feestdag in Noorwegen. De dagen voor het vasten tot en met Pasen. Op deze dag maken ze altijd hun eigen Boller (dit zijn een soort zoete bolletjes, die zijn hier heel erg populair) en daar tussen doen ze slagroom en marsepein, en boven op het bolletje nog wat poedersuiker. Het Noorse kamergenootje van Saskia had hier ons oververtelt, en kwam er achter dat zij nog veel ingrediënten hiervoor in haar kast had liggen. Deze hebben we dan ook zelf gemaakt op zondag en ook lekker opgegeten. De broodjes waren echt super lekker. Na het eerste bolletje denk je, zal het genoeg zijn? Maar na het tweede bolletje ontplof je lichtelijk, omdat de marsepein met slagroom natuurlijk ontzettend vult. Ze eten dit echt alleen op deze dag op deze manier, aangezien ze wel het hele jaar door deze Boller eten alleen niet met slagroom en marsepein. Dus het was wel heel erg leuk om dit ook echt hier gegeten te hebben. En wie weet ga ik het thuis ook nog wel een keertje maken, om Noorwegen een beetje in Nederland te brengen!

Op maandagavond was het tijd voor een Movienight op school. De bedoeling is om op elke maandagavond een filmavond te houden in één van de collegezalen op school. Even lekker een film kijken in een collegezaal die net op een bioscoopzaal lijkt, super leuk dus!

Zaterdag was de Langlauf dag. We gingen met de bus naar Budor, zo’n 1,5 uur met de bus vanaf Lillehammer. Hier kwamen ook andere internationale studenten van andere plekken in Noorwegen naartoe om met ze alle te langlaufen en te barbecueën. Gelukkig zat het weer mee, want ook hier wordt het weer beetje bij beetje beter. Het zonnetje scheen lekker, dus het was niet zo heel koud meer in de sneeuw. (In Lillehammer is de sneeuw grotendeels al aan het smelten, op de bergen ligt natuurlijk nog wel sneeuw, maar veel plekken worden nu echt ontzettend groen. Ik moet zeggen dat ik dit toch ook wel heel erg mooi vind en het ook wel een beetje tijd wordt voor mij dat de sneeuw weggaat, al het groen tevoorschijn komt en het weer wat lichter wordt hier, met het liefst een zonnetje).
Nadat we eerst een tijd gewacht hadden en lekker in het zonnetje hadden gezeten en een spelletje hadden gespeeld met wat studenten, was het tijd om te langlaufen. Niet de beste dag en plek om te leren langlaufen, want al het sneeuw was keihard geworden en bestond voornamelijk alleen nog maar uit grote blokken ijs. Erg gemakkelijk ging het langlaufen me aan het begin niet af. Ook dit bestond eerst uit een aantal mooie valacties, maar later was het nog best leuk om te doen. Als je het eenmaal onder de knie had ging het een stuk gemakkelijker. Warm was het wel met een zwarte ski-jas, ski-broek en thermo ondergoed en niet te vergeten een warm zonnetje in je gezicht. Maar dat was het allemaal wel waard. Ook was te barbecue lekker met sausijsjes en nog veel meer lekker eten!

Zoals ik net al zei is het hier ook mooier en warmer aan het worden. Het is nog niet zo warm als in Nederland, maar dat gaat vast nog wel komen. Momenteel zit ik lekker in het zonnetje in me kamer met me balkondeur een stuk open, want ook dat is nu wel heel erg lekker! Nog eventjes en ik kan lekker met me stoel op het balkon zitten haha. De zon heb ik een tijd niet gezien, dus ik geniet van elk moment dat hij schijnt. Het is nu elke dag een stuk lichter, doordat er geen grote witte sneeuwwolken meer hangen. Het leuke hiervan is ook dat de lucht helder is in de avond en we dus ook weer gewoon sterren zien en een maan. En nog positiever is dat het niet meer om half 5 al donker hier is, dus ook de dagen voelen een stuk langer!

Over twee weekjes zijn papa, mama, Stefan en Sjanne hier en daar kan ik ook niet op wachten! Ik heb er super veel zin in om weer wat bekenden mensen van thuis te zien!!
Drie weken daarna (15 april), precies als ik 3 maanden weg ben geweest, kom ik voor een weekje naar Nederland. Op 9 april heb ik me schriftelijk examen gehad en heb ik twee weken vakantie (of eigenlijk al een soort van zomervakantie, want alleen me onderzoek moet op 9 mei ingeleverd worden en verder geen lessen). Aangezien Max maar een weekendje hierheen kan komen door school en ik ook wel zin heb om iedereen weer even te zien heb ik een tijdje geleden me ticket geboekt van 15 tot 24 april, lekker een lang weekje in Nederland vertoeven. Me eigen bedje, Nederlands eten (een stuk goedkoper vlees eten !!) en allemaal leuke dingen doen zal mijn weekje snel voorbij laten gaan. Even lekker een breek om de vervolgens de laatste 6 weken in Lillehammer een stukje makkelijker te laten maken, aangezien ik iedereen dan weer eventjes gezien heb.

Dit was mijn verhaaltje wel zo’n beetje van de afgelopen twee weken!
Tot snel weer!
Liefs Nicole



  • 09 Maart 2014 - 19:17

    Margret (bot):

    Leuk verhaal Nicole, het is hier vandaag volop lente en jij zit in het witte wereldje van Noorwegen. Vorige week zaten wij ook in het mooie witte Oostenrijk. Ik denk dat je wel beter ski dan Jack dat was niet zo haar ding, Rachel vond het wel leuk, maar die was wel weer goed in apre skie. We hebben een fijne week gehad met z'n allen.

  • 20 Maart 2014 - 20:26

    Jacquelien Wildoer:

    Hoi Nic,

    Net gereageerd op je vorige blog, staat de nieuwe alweer gereed. Heb net zo van dit verhaal genoten dan van de vorige. Wat heb je ongelooflijk veel gedaan zeg. Leuk dat je binnenkort een weekje terugkomt. Ik kijk ernaar uit. Heb je daar nog skiles genomen? Of gaat het toch wel? Het lijkt me zo indrukwekkend om zo'n ijspaleis in het echt te zien. Dat mensen dat kunnen maken. Dat ze het ieder jaar opnieuw doen! Prachtig. Geniet maar weer verder. Dit blijft je hele leven bij je! Tot gauw, groetjes Jacquelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 7500

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Study Abroad Noorwegen

Landen bezocht: