Mijn nieuwe lillehammer story! - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe lillehammer story! - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe lillehammer story!

Door: Nicole Peijpers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Februari 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Na ruim twee weken wordt het toch wel weer eventjes tijd dat ik een nieuwe reisverslag maak. Om jullie een beetje op de hoogte te houden van wat ik hier allemaal doe of juist niet, aangezien ik niet zo heel veel les heb.

Allereerst super leuk en super bedankt voor alle leuke en lieve kaartjes die ik gehad heb! Het is echt super leuk om een kaart te zien in de brievenbus met mijn naam erop, ik kan steeds niet wachten om hem dan ook te gaan lezen ;) Ik hang ze daarna allemaal heel netjes en leuk op me muur, en word er toch iedere keer wel een beetje vrolijk van als ik al die kaartjes zo boven me bed zie hangen!!

Aangezien het al een tijdje terug is dat ik mijn laatste blog heb geschreven weet ik niet meer precies wat ik elke dag allemaal gedaan heb. Daarom zal ik alleen de hoogtepunten van deze weken schrijven, anders wordt het wel een heel saai reisverslag over dat ik die dag die les had en de andere dag weer een ander.. Niet heel erg interessant al zeg ik het zelf.

Op woensdag 12 februari was het zover, we gingen met Snow Business de eerste site visit doen. We gingen naar SjusjØen, een vrij klein gebied met een aantal ski-pistes. We zouden hier de helft van de dag rondleidingen krijgen, een lunch en vervolgens nog 2,5 uur vrije tijd krijgen om te skiën. Het leuke aan deze plaats is dat we een gratis ski-pas kregen en ook gratis spullen mochten huren.
Na een korte rondleiding van nog geen uur.. En een korte andere presentatie hadden we ongeveer nog 5 uur over om te gaan skiën. Na mijn oefenkunsten in een indoor ski piste in Nederland mocht ik dan nu toch echt van de echte sneeuw en pistes naar beneden. Niemand wist dat er een kinderpiste was, dus was de blauwe het ‘’makkelijkste’’ om te leren. Samen met een Lets meisje waren we nog niet zo heel goed, en zijn we meer gevallen dan dat we lange stukken naar beneden zijn geskied… Groot succes dus haha. Aangezien ik vaak niet wist of niet kon remmen liet ik me maar in het dikste pak sneeuw vallen om vervolgens met moeite omhoog te komen en weer verder ‘’proberen’’ te skiën en leren hoe ik moest stoppen. Nadat we de piste eindelijk af waren geweest, hoorden we dat er ook een kinderpiste was en het daar toch een stuk makkelijker was om te skiën, ben ik samen met dat andere meisje hier nog de laatste paar uur vanaf geweest.
Doordat ik zo vaak was gevallen en me zo vaak omhoog moest halen met me skistokken, had ik de twee dagen daarna ontzettende spierpijn tussen me schouderbladen en deden met armen ook ontzettend veel pijn. Erg leuk was het niet, maar ook dat hoort er natuurlijk bij, vooral als je niet zo goed bent haha!

Op vrijdag 14 februari hadden we een gezellige pizza-avond bij één van de internationale studenten in de keuken. Erg veel mensen en erg veel verschillende pizza’s, maar gezellig was het zeker. Zo was iedereen toch niet helemaal alleen op Valentijnsdag! ;)

Jahoor de eerste dag met zon is aangebroken na 4 weken lang geen zon te hebben gezien, afgelopen maandag. Het mooiste was ook nog dat we die avond ook eindelijk weer sterren hebben gezien en de maan haha ;) Toch wel een beetje bijzonder om dat weer te zien, aangezien we het niet meer gewend zijn.
Deze week was er een festival week voor studenten, deze dag begon dan ook met allemaal ballonnen in school die ze om 12 uur naar beneden zouden laten vallen waar leuke prijzen in zouden zitten. Jammer de bammer heb ik natuurlijk niks gevonden, en ving ik maar één ballon aangezien er natuurlijk super veel studenten op af waren gekomen.
In de avond was er een wandeling vanaf de kerk naar het ‘’strand’’ van Lillehammer. Bij de kerk kregen een aantal mensen een fakkel die je mee kon nemen naar het strand voor wat licht. Onderweg waren er allemaal leuke kaarsjes neergezet zodat we wisten waar we heen moesten. Erg fijn lopen was het echter niet doordat er overal ijs lag en het dus best eng was om daar naar beneden te lopen als je ook nog een fakkel in je hand hebt.. Maar gelukkig is er niets ernstigs gebeurd. Op het strand aangekomen was er een boom waar je op een ster je wens kon schrijven, deze kon je dan aan de boom hangen. Ook was er een leuk kampvuurtje met twee meiden die was liedjes zongen, en niet te vergeten was er een Noors warm drankje, wat een beetje leek op Gluhwein maar dan nog zoeter en meer met de smaak van kaneel. Ook gaven ze nog wat broodjes en koekjes. Al snel waren veel mensen weg, maar hadden wij de koekjes ontdekt, twee grote trommels vol. We mochten zoveel pakken als we wouden en dat deden we natuurlijk ook, want ja studenten en gratis koekjes?? Perfecte combinatie natuurlijk, en vooral nadat bleek dat de koekjes naar speculaas smaakten, nog lekkerder dus!! Daarna zijn we toch maar weer via een ijsbaan terug gegaan naar de bus en daarna naar huis.

De tweede dag met zon!! Deze dag bleek maar weer dat we toch echt iets aan school moesten gaan doen. Doordat we zo weinig les hebben, lijkt het soms nog steeds alsof we gaan op vakantie zijn en alleen maar boodschappen hoeven te doen en eten te koken. Maar dinsdag hadden we onze eerste ‘’presentatie’’. Dit sloeg uiteindelijk ook nergens op, aangezien het niet voor een cijfer was en je zelf mocht weten waar het over ging, met de enige voorwaarden dat het betrekking moest hebben op Noorwegen. Aangezien wij dachten dat het over één van de onderwerpen moest gaan van de afgelopen weken, hadden wij de overheid en politieke partijen gekozen. Zodat we het ook nog over Nederland konden hebben, aangezien dat best wel met elkaar overeenkomt, lekker makkelijk dus 

Op woensdag was het weer tijd voor een nieuwe site-visit. Dit keer was het gewoon in de stad zelf bij het Olympia park. We gingen weer naar de skischans waar onder tussen iedereen al een keer eerder was geweest, dus bijna niemand had hier echt heel erg veel zin in. Doordat er super veel ijs lag was het ook niet heel erg gemakkelijk om de heuveltjes op de lopen.. Maar uiteindelijk had de meneer die ons rond had geleid geregeld dat we een gratis rondje met de skilift omhoog en omlaag mochten langs de skischans. Super mooi om alles van de bovenkant te kunnen zien, vooral omdat je overal allemaal sneeuw en ijs ziet, weer eens wat anders dan dat je altijd zelf maar door de straten heen loopt.
Daarna hadden we nog wat vrije tijd om door het Olympisch museum rond te lopen. Hier waren vanaf de eerste Olympische spelen een aantal leuke dingen te lezen. Per jaar stond er iets over de hoogtepunten van die olympische spelen, voornamelijk van Noorwegen natuurlijk. Er waren ook wat dingen over Nederland, dus dat was dan wel leuk om te zien. En ook de beelden van de Olympische spelen in Lillehammer waren echt te gek om te zien, zo leuk om foto’s te zien van een plek die je herkent ;). Daarna kregen we nog een presentatie over de spelen van 1994, het jaar van Lillehammer! Deze man vertelde ons dat iedereen die hier kwam eigenlijk wel moest bobsleeën, uiteindelijk vroeg onze leraar of hij misschien iets kon regelen voor ons dat wij dit ook gaan doen. Hij zei dat hij het ging proberen, en dat we misschien woensdag mogen bobsleeën, waarschijnlijk wel tegen betaling want goedkoop is het anders niet. Dus hopelijk wordt het woensdag, voor een andere leuke site-visit naar het Winter park en Ice Hotel vlakbij Lillehammer!

Nog een paar andere leuke dingen die ik toch ook nog even wil melden is dat ik op zaterdag 1 maart mee mag met de outdoor groep om op de hondenslee te gaan! Aangezien er maar 15 mensen mee konden was het even spannend of ik wel op tijd was, maar gelukkig kreeg ik een mail dat ik mee mocht en dat ik later meer informatie zou horen. Ik kan in ieder geval niet wachten tot het zover is, want dit is toch wel iets wat ik heel graag wil doen. En vooral nu ik hier ben!
De week erop op zaterdag is er met school een dag georganiseerd waar internationale studenten van 3 verschillende plekken bij elkaar kunnen komen om een dag te leren langlaufen, en nog een barbecue-lunch! Erg leuk om natuurlijk heen te gaan, en ook leuk om een keertje te langlaufen. Hopelijk ben ik wat beter in langlaufen dan dat ik kan skiën anders zal het niet zo een groot succes worden ben ik bang haha ;)

En als laatste ben ik nog even snel me blog aan het typen voordat ik naar het centrum ga met de bus om Max van het station te halen. Dit weekend kan ik hem eindelijk mijn plekje hier laten zien. Ook zijn we in ieder geval van plan om naar het openluchtmuseum te gaan in de stad, dit keer nog even bekijken nu er weer veel sneeuw is gevallen! Ook is er een leuk binnen museum met leuke tentoonstellingen, dus daar horen jullie de volgende keer meer over met wat leuke foto’s!
Toch wel gek om ineens Nederlands bezoek te krijgen hier!! Maar ik kan natuurlijk ook echt niet wachten… Gelukkig komen over 4 weekjes papa, mama, Stefan en Sjanne langs!! :D

Tot schrijfs en heel veel liefs,
Nicole


  • 22 Februari 2014 - 09:07

    Karin Groote:

    Leuk om weer een verslag van je te lezen. Wat zal het een ongelovelijke ervaring voor je zijn, om te allemaal mee te kunnen maken. en wow, een hondesleerit, ik zou er bijna jaloers van worden. En natuurlijk alles vertellen na afloop!!!

    Groetjes uit Nederland, en tot schrijfs


    Karin

  • 22 Februari 2014 - 13:32

    Margret (bot):

    Mooi verhaal Nicole, prachtig wat je allemaal meemaakt, en wat leuk dat Max bij je is!
    Ik ben met de ski queen (Jack) gearriveerd in Oostenrijk, zo noemt ze zich ben benieuwd morgen! Ik denk dat je wel beter ga skieen dan Jack. Groetjes aan Max en veel plezier samen.

  • 22 Februari 2014 - 14:07

    Thea Peijpers:

    Hoi meissie,
    Mooi verhaal weer hoor maar ja bijna alles had je al verteld . Het blijftleuk om te lezezn. Zoals tante K arin zei je "zou" jaloers worden, wij zijn gewoon jaloers

  • 20 Maart 2014 - 20:02

    Jacquelien Wildoer:

    Hoi Nic,

    Een late reactie, maar vakantie en ziek zijn, dat zijn echte tijdvreters, maar ach... Ik hoop dat de sledehonden beter luisterden dan onze Moos, ze is op dit moment een monstertje. Echt hoor. Ze is nog schijnzwanger ook en strooit melk. Zucht. Ik mis je wel hoor. Sinds we je kennen zien we je meerdere keren per week en nu is het toch al heel lang geleden. Je geniet eel en wij genieten via je reisverslagen met je mee xx x
    Jacquelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 7493

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Study Abroad Noorwegen

Landen bezocht: