Zonnige verhalen vanuit Lillehammer - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu Zonnige verhalen vanuit Lillehammer - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu

Zonnige verhalen vanuit Lillehammer

Door: Nicole Peijpers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

30 April 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Het is alweer een tijd geleden dat ik een blog heb geschreven en aangezien ik nu zeeën van vrije tijd heb, werd het wel weer eens tijd voor een nieuw verhaaltje.
Ik ben de vorige keer geëindigd bij de dag dat we heerlijk gingen barbecueën. Het was eindelijk weer eens heerlijk weer, dus we hebben de hele middag lekker buiten kunnen zitten en hebben ook wat vlees gebakken op de kleine, maar werkende, wegwerp barbecuetjes.

Na wat stressen tijdens het leren van een gigantisch boekwerk van artikelen en een boek over Noorwegen, was het dan ook tijd voor het examen.
Ook dat gaat hier toch wel een stuk anders dan in Nederland. Ten eerste waren er twee oudere vrouwtjes die gingen surveilleren, waarvan er één totaal geen Engels sprak, en dacht dat wij wel Noors spraken.. Het duurde dus een tijd voordat ze alles duidelijk hadden gemaakt, en vervolgens kwam ook de lerares nog even langs om vervolgens alles nog een keer uit te leggen en nog even lekker voor de klas te kletsen in het Noors met de surveillanten. Ja dit kan gewoon tijdens de eerste 30 minuten van de toets.. Het voordeel hier is dat we wel eten mee mochten nemen en ook gewoon naar de wc mochten tijdens de toets. Natuurlijk wel met een surveillant die je netjes op staat wachten vlak voor de wc, ook altijd erg leuk ;) Het voordeel bij deze toetsen is dat je van dat doordruk papier gebruikt tijdens je toets, zodat je 2 versies hebt voor de docenten die het nakijken en je het laatste papiertje mee naar huis mag nemen voor jezelf, inclusief toets.
Tijdens de toets dacht ik dat het allemaal wel aardig ging, je moest twee vragen kiezen van de drie en vervolgens opschrijven wat je allemaal wist bij deze onderwerpen. Na 3,5 uur en 8 A4-tjes volgeschreven was ik er wel weer klaar mee, en was het ongeveer 2 weken wachten tot dat we de resultaten kregen. Uiteindelijk kwamen de resultaten sneller dan verwacht, en heb ik me 15 puntjes binnen gehaald met een mooi C als resultaat! Daar ben ik natuurlijk wel ontzettend blij mee :D

De dinsdag na me toets was het zover, eindelijk weer een weekje lekker naar huis. Toch wel een beetje gek om hier je koffer in te pakken met het gevoel dat je een weekje op vakantie gaat naar huis. Na een wat vermoeide reis, zo in je eentje, was het ook wel weer gek om het Nederlandse landschap te zien. Het leek namelijk op één groot groen voetbalveld, met een heleboel huizen natuurlijk. Het minder leuke was dat het in Noorwegen eindelijk mooi weer begon te worden en de wolken behoorlijk zichtbaar waren zo boven Nederland. Op Schiphol werd ik heel lief opgewacht door Max en Machteld, echt super leuk om meteen bekende mensen te zien :D
De hele week bestond uit heel veel leuke dingen doen en zoveel mogelijk mensen zien in deze weken. Elke dag is eigenlijk wel voorbij gevlogen.. Een goed teken, maar ook wel weer een beetje jammer want voor je het weet moest ik toch wel weer naar huis.
Het leuke in Nederland was natuurlijk ook dat ik eindelijk weer wat vlees kon eten, maar ook heerlijk sushi gegeten. Onder tussen heb ik me in Noorwegen neergelegd dat alles duurder is dan in Nederland, want daar wordt je niet heel veel vrolijker van haha. Maar in Nederland was het toch wel weer een beetje wennen dat alles echt een stuk goedkoper is, en vooral dat we echt ontzettend veel keuzes hebben op het gebied van eten. We boffen maar ;)
Natuurlijk was het ook wel weer even lekker om op de bank te ploffen en lekker tv te kunnen kijken, maar ook dat er weer huisdieren om je heen zijn. Ook heb ik nog even lekker gewinkeld voor wat leuke zomer kleding, maar ook voor goede wandelschoenen voor de trip in het einde van Mei hier in Noorwegen, bergbeklimmen op gympen wordt niet bepaald een succes denk ik. Als laatste was het ook nog Pasen, dus ben ik ook nog even op de kermis geweest, zowel in het verenigingsgebouw als op de kermis zelf. Max had hier nog even een knuffel voor me gewonnen en heb ik ook me 2 heerlijke zuurstokken van de kermis in me koffer gestopt! Ook zijn we nog een heerlijk dagje naar de dierentuin geweest, het blijft toch grappig om naar al die dieren te staan kijken ook als ze niets aan het doen zijn ;)
Uiteindelijk heb ik me koffer weer lekker volgestopt met allerlei dingen die ervoor zorgen dat ik de laatste 6 weekjes ga volhouden in Lillehammer. Niet te vergeten, heb ik ook 3 heerlijke stukken Nederlandse kaas gekregen, daar word ik natuurlijk ook al een stuk vrolijker van :D Geen naar niets smakende kaas voor Nicole meer! Ondanks dat het wel jammer was om weer terug te gaan, was het ook een gek idee om thuis te blijven en geen gedag te hebben gezegd tegen alle internationale studenten en dat me kamer nog helemaal vol was met spulletjes hier. Dus met een dubbel gevoel ben ik afgelopen donderdag weer op het vliegtuig gestapt richting Oslo. Nu ik iedereen weer gezien heb, weet ik wie en wat ik allemaal weer moet gaan missen. Maar heb ik voor de laatste 6 weken ook weer hele leuke dingen, van deze week in Nederland, om op terug te kijken! Nu zijn het echt de laatste 6 weekjes, en kan het nog niet beseffen dat ik hier al zo lang heb gezeten, dus hopelijk gaan ook deze weken heel snel voorbij.

Zoals hierboven noem ik al heel specifiek dat ik nog maar voor 6 weekjes ben terug gegaan richting het Noorden. Ook in deze weken heb ik definitief me ticket geboekt naar huis. Op donderdag 5 juni kom ik weer met het vliegtuig richting huis, en zal ik voorlopig weer op de Nederlandse bodem te vinden zijn. Op dinsdag komt Max richting Noorwegen, om samen met mij, en al me bagage, richting Oslo te gaan op woensdag. Zodat we op woensdag en donderdag voor de terugvlucht, nog even door Oslo kunnen lopen en ook deze stad te bekijken! Ook hier heb ik nu al ontzettende zin in.

Het weer wordt hier ook steeds beter. Van te voren had ik nooit verwacht dat ik ook hier heerlijk op me balkonnetje in de zon zou kunnen zitten de hele dag. Maar gelukkig is dat wel het geval.
Nu ik helemaal geen lessen heb en dus eigenlijk al vakantie heb (na het inleveren van het onderzoek op 9 mei, pas definitief) heb ik alle tijd om dus heerlijk buiten te zitten met me e-reader. Wauw wat blijft dat toch een super ding, vooral als je op reis gaat!!

Afgelopen zaterdag was het de eerste koningsdag. Saskia en ik hebben nog een beetje een poging gedaan om het hier te vieren door opzoek te gaan naar oranje spullen in de winkels. Daar hadden we leuke oranje bekers gevonden. We hebben in de middag lekker op het balkon gezeten en oranje tompoezen gemaakt en op de achtergrond hadden we het 538-feest in Breda op. Hierdoor begonnen we thuis toch wel een beetje te missen op zo’n dag. Aangezien het hier overal super stil was en je nergens oranje zag. Dan besef je pas dat het toch altijd wel een leuk gevoel met zich mee brengt..

Gisteren was het een internationale dag op school. Van te voren dachten we dat we met de internationale studenten allemaal iets zouden bereiden van ons land om dit gezamenlijk op te eten. Maar het bleek een beurs te zijn op school, waar elk land zijn eigen stand had. De bedoeling was dat Noorse studenten informatie konden vragen bij de verschillende stands, over studeren in het buitenland. We wouden eerst oliebollen gaan bakken, maar zonder een goede frituurpan wordt dit toch best wel lastig, dus dit plan is helaas niet doorgegaan. We hebben hier was Nederlandse stroopwafels in de winkel gekocht, ja gewoon in de supermarkt verkopen ze die hier!! En hebben we maar wat Nederlandse Venco dropjes op tafel gelegd. De stroopwafels waren erg populair, maar eigenlijk niemand wou de zwarte rare dingen proberen en anders vonden de meeste ze toch niet zo heel erg lekker. Ongelooflijk dat mensen drop niet lekker kunnen vinden.. Maar zo bleef er wel weer meer voor onszelf over, ook niet erg ;)

Een leuk vooruitzicht is dat we volgende week vrijdag naar het heerlijke Spanje vertrekken. We vliegen met Ryanair (lekker goedkoop voor ons als studentjes!), dus we hebben niet de allerbeste vluchttijden, maar dat overleven we vast wel samen. Ook vliegen we niet vanaf het centrale vliegveld van Oslo, dus zijn wel al 4 uur onderweg naar het vliegveld en vervolgens hebben we een vlucht van bijna 4 uur aangezien we nu een stukje verder weg zijn. Ondanks dat al het reizen best wel wat tijd in beslag gaat nemen hebben we er wel ontzettend veel zin in. Lekker genieten van onze vrije tijd hier en ook eventjes echt vakantie vieren met hopelijk veel zon!! Ook is het super leuk dat we onze twee klasgenootjes daar ook weer even zien en kunnen zien hoe zij het allemaal hebben daar, zal vast een stuk anders zijn dan hoe wij het hier hebben in het grote Noorwegen maar met heeeel weinig inwoners! De laatste dagen van de week gaan we eerder vanuit Zaragoza naar Barcelona, om Barcelona zelf ook nog even te bekijken. Me eerste keer naar Spanje dus ik heb er wel ontzettend veel zin in :D

De dag nadat we terug komen uit Barcelona is het hier de dag van de onafhankelijkheid. Ben benieuwd hoe dat hier gevierd wordt. We hebben al gehoord dat het niet te vergelijken is met Koningsdag zoals in Nederland, dus dat is een beetje jammer. Veel mensen vieren het samen en gaan barbecueën etc. en het is niet heel erg groot met muziek in de stad zelf, dus dat is een beetje jammer. Maar deze dag zal ons alsnog vast wel veel gezelligheid brengen!
Zodra deze dag is aangebroken zit mijn grootste tijd er hier alweer op. Vlak daarna is de trip naar het Noorden met school (de dag na me 20ste verjaardag, dan word ik al oud.. ) en de dinsdag daarna komt Max mij alweer ophalen. Het is echt nog niet voor te stellen dat ik nu echt me laatste weken aan het aftellen ben. De laatste keren was het aftellen tot ik weer bekende mensen zag voor een korte periode, maar straks zie ik weer heel veel bekende mensen voor een hele lange periode (als het goed is!).

Dit was het belangrijkste eigenlijk alweer van de afgelopen weken!
Heel veel liefs en tot schrijfs,
Nicole

  • 30 April 2014 - 21:56

    Margret:

    De laatste weken zullen zo te lezen omvliegen met al die uitjes in het verschiet, veel plezier nog. Groetjes Margret en Fam

  • 01 Mei 2014 - 16:16

    Mam:

    Leuk verhaal weer

  • 04 Mei 2014 - 16:52

    Gerard Bot Wervershoof:

    Wat een gevlieg! Op vakantie in Nederland, dat is toch bijzonder. En niet eens in Volendam geweest! Een paar dagen met mijn neefje naar Oslo is best leuk. Nou ben ik er nooit met Max geweest, maar zonder hem vond ik Oslo een prachtige stad om te zijn. Leuk centrum, dat blote mensenpark (naam vergeten) en nog een fraai museum, voor zover ik mij herinner. Veel plezier daar alvast. Maar eerst nog even aan de bak. En Spanje nog even.

  • 22 Mei 2014 - 19:00

    Jacquelien Wildoer:

    Hoi Nic,

    En weer een mooie blog van jou. Gefeliciteerd met het behalen van zo een mooi cijfer! In the pocket. Wat koningsdag betreft... Er was een groep Engelsen speciaal voor koninginnedag naar Amsterdam gekomen. Gehuld in Oranje kleding en geschminkt, moesten ze er achter komen dat Beatrix was afgetreden en koningsdag al 4 dagen eerder was geweest. Daar zit je dan als Engelsman, volkomen in het Oranje 4 dagen te laat op een Amsterdams terras. Grappig he? Wanneer je terug bent wil ik foto's van Spanje zien. Volgens mij zijn we nog veel meer foto's te goed. Avondje plannen dus maar. Kunnen we je ouders ook vragen en een hapje eten. Dat zal leuk zijn. Moet Mies wel eerst terug zijn.

    Wie weet komt er nog een laatste blog? En anders zien we elkaar snel. Eerst nog even genieten met Max in Noorwegen. Leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2677
Totaal aantal bezoekers 7483

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Study Abroad Noorwegen

Landen bezocht: