Update vanuit het mooie Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu Update vanuit het mooie Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Peijpers - WaarBenJij.nu

Update vanuit het mooie Noorwegen

Door: Nicole Peijpers

Blijf op de hoogte en volg Nicole

29 Maart 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Na een aantal weken wordt het maar weer eens hoogtijd voor een nieuw reisverslag vanuit Lillehammer.
Ondertussen is hier een aantal weken het zonnetje ook heerlijk aan het schijnen, dus het winterwonderland avontuur is wel opgehouden. Ik moet zeggen dat ik het niet zo erg vind dat nu alle sneeuw weg is, want het zonnetje is ook wel heel erg lekker en zonder sneeuw ziet alles er ook super mooi uit hier!

Alles gaat ondertussen lekker ze gangetje hier. Het is echt mijn plekje geworden hier dus dat maakt alles een stuk gemakkelijker. De afgelopen weken zijn er niet ontzettend veel bijzondere dingen gebeurd, behalve natuurlijk mijn bezoek!! :D
Op de maandagavonden waren er weer heerlijke filmavondjes met de internationale studenten op school, ik moet zeggen dat dat een heerlijk begin is van de nieuwe schoolweek! Eventjes heerlijk met wat mensen een filmpje kijken.
Op de woensdag gingen we weer skiën. Dit keer gingen we richting Kvitfjell, daar hadden mijn skimaatje en ik besloten om toch nog maar een keer te proberen skiën en gingen daarom gewone skies huren.. Nadat we één naar beneden waren gegaan, dit duurde overigens een uur…, kwamen we erachter dat het niet zo heel erg leuk was om het die dag te leren aangezien het één grote ijsbaan was. Zodra je viel, of eigenlijk zodra ik viel, kon ik niet meer opstaan aangezien je dan verder naar beneden bleef glijden. Verder was het ook niet zo leuk om constant naar beneden te gaan in een pizzapunt, dus na één keer naar beneden te zijn gegaan was de lol er eigenlijk al weer een beetje af. We hebben de skies omgeruild voor langlauf-skies en hebben toen nog een mooi rondje gemaakt met lekker weer in een prachtige omgeving. Aangezien we de hele dag de tijd hadden om te skiën, moesten we toch ons tijd nog een beetje opvullen ;) Dit ging ons een stuk beter af, ook al kan deze stuntel niet zo goed de heuveltjes op met latten.. Maar gelukkig kunnen deze latten wel gemakkelijk onder je voeten vandaan en er weer snel onder, dus stukjes lopen maakten het een stuk makkelijker!
De woensdag daarna mochten we nog een keer skiën, dit keer was de huur gratis dus ik dacht ik ga nog een allerlaatste poging doen om te leren skiën hier in Noorwegen. Maar ook dit keer ging was het niet zo’n succes, aangezien ik ook deze keer weer alleen in een pizzapunt naar beneden ging. Dit keer niet gevallen, dus dat was al een goede vooruitgang (ik moet zeggen dat de piste ook wel erg makkelijk was waar ik vanaf ging). Dit was ook wel het moment dat ik heb besloten dat ik maar gewoon een andere keer ga leren skiën en misschien toch eerst maar een les moet gaan nemen hihi. En ook op een plek waar dan wel veel goede sneeuw is, in plaats van ijs met soms een beetje sneeuw, misschien dat dat alles een stukje makkelijker maakt om als super beginner te leren skiën. Opgeven doe ik het dus nog niet helemaal! :D
Op 21 maart zou ‘’de’’ langlaufwedstrijd zijn hier in de buurt van Lillehammer, Birkebeineren. Dit gaat over een oude legende waarbij een man een baby op zijn rug neemt gedurende deze langlaufroute van 55 kilometer. We waren helemaal enthousiast en wouden wel eens zien hoe dit er aan toe zou gaan.. Maar jammer genoeg lazen we in de ochtend dat de wedstrijd was afgelast doordat er te veel wind stond.. Aangezien het zonnetje wel lekker scheen zijn we met wat andere internationale studenten lekker naar het meer gaan lopen hier in Lillehammer, om lekker van het weer te genieten!

Ook hebben we in deze weken Hollandse pot gekookt voor de Noorse kamergenootjes van Saskia. Het werd Hutspot met jus uit Nederland. Aangezien ze hier geen kant en klaar zakje hebben met wat wortels en ui, duurde het een stuk langer dan we gedacht hadden om alles klaar te maken om te gaan koken. Maar dat mocht de pret niet drukken, het leek alsof we hadden gekookt voor een heel weeshuis, maar het moest natuurlijk ook nog gestampt worden.
We waren erg benieuwd of het in de smaak zou vallen, en uiteindelijk vonden ze het heeeeerlijk om te eten, vooral de jus en de Unox rookworst vonden ze erg lekker! Toch wel grappig dat buitenlandse mensen dit dan zo lekker kunnen vinden ;)

Het grote hoogtepunt uit deze weken is natuurlijk dat ik bezoek kreeg afgelopen weekend! Na wat gehaast op de vrijdagochtend, aangezien ik ineens een berichtje kreeg dat ze er eerder zouden zijn dan gepland, stond ik op het station te wachten.
Toch wel gek om ineens weer bekenden te zien lopen, maar het was wel ontzettend leuk! Het hotel was tegenover het station, dus dat was erg makkelijk te vinden. Ook niet zo ver lopen gelukkig met de koffers, die natuurlijk ook gevuld waren met allemaal Nederlandse spulletjes voor Nicole ;)
Na een beetje rondlopen in de stad, gingen we lekker een kopje thee drinken (toen we eindelijk een plekje vonden). Lillehammer is niet groot, maar wel genoeg mensen in de stad die ergens lekker wat gaan drinken en eten, een plekje zoeken kan dus best moeilijk zijn. Toen kwam er een super leuke verrassing van papa en mama, zij hadden in Nederland me abonnement verlengd en hadden een nieuwe Iphone meegebracht. Totaal niet verwacht maar ben er echt ontzettend blij mee natuurlijk!! :D Verder hebben we nog een beetje rondgelopen in de stad en langs het meer naar het winkelcentrum! Super leuk om allemaal wat dingetjes te laten zien van waar ik nu al ruim 2 maanden zit.
Ook ben ik nog met papa en mama naar een museum geweest in de stad met allemaal oude vervoersmiddelen van vroeger. Dit museum begon dan ook bij verschillende soorten laten, wat later een slee werd en daarna kwamen de fietsen etc. Verder waren er nog allemaal super oude autootjes in het museum, wat wel heel grappig was om te zien allemaal. Daarna hebben we lekker in een gezellig restaurantje wat gedronken, lekker een groot glas warme chocolademelk, lees CHOCOLADEmelk, met uitzicht op een riviertje! :)
Ook heb ik natuurlijk mijn plekje even geshowd en ook de koffer uitgepakt met alle spulletjes die voor mij waren. Me voorraad is weer goed bijgevuld met heerlijke snoepjes en wat flessen drank hihi. Super lekker allemaal!
Zondag was DE dag… Jaja, één van de halve finales van ijshockey Lillehammer – Stavanger. Ik ben er gister achter gekomen dat ze één halve finale 7 keer spelen tegen dezelfde tegenstander, en dat Stavanger één van de beste is. We gingen met ze allen naar deze wedstrijd kijken, echt wat een gekke huis was het dit keer. Bijna het hele stadion zat vol met mensen, terwijl er de vorige keer bijna niemand was. De man naast mij heeft de hele wedstrijd in me oor geschreeuwd en geklapt, gelukkig was hij wel voor Lillehammer dus dat viel dan wel weer mee. Het hele publiek was super fanatiek dus het was echt een grote show om naar te kijken! Echt wat is het ontzettend vet om naar een ijshockeywedstrijd te kijken, aangezien ook echt alles mag in deze sport. Na een spannende wedstrijd was het toch wel ontzettend leuk dat Lillehammer heeft gewonnen met 2-1. Maandagavond is er weer een halve finale (nummer 6) dus wie weet gaan we daar ook nog wel even kijken.
Na deze leuke ijshockeywedstrijd hebben we ook nog weer even heerlijk gegeten in de stad. Toch wel fijn om weer even met ze allen te eten en iedereen weer even te spreken :) Jammer genoeg gaat een weekend wel veel te snel voorbij.. Want voor ik het wist mocht ik alweer alleen terug met de bus, gek idee om dan weer in de bus te zitten en te weten dat je hier weer echt alleen zit.
Gelukkig was er die avond wel weer een film op school, dus dat zorgden gelukkig wel weer voor een heleboel afleiding. Maar ik heb in ieder geval ontzettend genoten van dit weekend! :D Daarnaast zie ik iedereen binnen 2,5 week weer!

Een heerlijk pluspunt van dit weekend was natuurlijk ook het heerlijke eten! En vooral het stukje rendiervlees, aangezien ik hier alleen maar kip, gehakt of wat vis eet… Het was toch wel heel erg lekker om weer eens wat anders te eten! :)

Over twee weekjes heb ik me toets! Ik ben toch wel een beetje benieuwd/zenuwachtig voor deze toets. Het is een schriftelijk examen van 4 uur, hier zijn er drie open vragen waarvan je er 2 moet kiezen en bij deze vraag schijn je zo veel mogelijk informatie op te moeten schrijven die je over dit onderwerp weet. Bij dit vak hebben wel elke week 2 lessen gehad, en elke les heeft een ander onderwerp over Noorwegen. Dus ik heb werkelijk geen idee wat ik kan verwachten bij de toets omdat het zoveel verschillende en ontzettend veel informatie is. Hopelijk is het minder erg dan ik nu denk en haal ik gewoon een voldoende voor deze toets. Maar dat horen jullie later natuurlijk nog wel, of niet dat zal vast het teken zijn dat ik de toets niet gehaald heb ;)

Het betere nieuws is ook, dat als me toets bijna is dat ik ook bijna voor een weekje naar huis ga. Dinsdag is het nog maar 2 weekjes, en ik kan eerlijk gezegd niet wachten om weer te kunnen genieten van alle luxe van thuis (een bank en een TV en een heerlijk bed!!!) maar ook om iedereen weer even te zien en te spreken!!! :D

Het weer wordt ook hier steeds beter. Heerlijk zo’n balkon, lekker me balkondeur open als de zon schijnt, stoel in de deuropening en lekker in het zonnetje zitten. Vaak is het windje nogal koud, maar met de warmte van me kamer is het heerlijk om in de zon te zitten. Het grote nadeel zijn de vliegen die ontzettend graag me kamer in willen. Van die heerlijke zwarte vieze bromvliegen. Gister was het ook heerlijk warm, dus ik dacht ik doe een nieuwe poging om van de zon te genieten. Ik heb ongeveer 15 vliegen naar buiten gejaagd.. Erg grappig is het natuurlijk dat als je met iets bezig bent en je niet oplet er ineens weer 3 vliegen te gelijk in je kamer zitten op allemaal verschillende plekken. Nadat dit twee keer gebeurd was, heb ik de moed maar weer opgegeven en me deur maar weer dicht gedaan. Speelkwartier was weer afgelopen voor die geweldige beesten. Zeker een goed vooruitzicht dus voor de aankomende maanden ;)

Vandaag is het ook weer super mooi weer en dat is mooi meegenomen! Vandaag is er een barbecue georganiseerd. Het is hier ontzettend makkelijk want iedereen neemt altijd ze eigen spullen mee en is ook totaal niet raar. Vandaag neemt dan ook iedereen zijn eigen vlees en drinken mee. Daarna is er nog een feestje bij één van de buddies thuis dus het wordt een lange maar vast een hele leuke dag met een heleboel internationale studenten! Dat we met zo’n grote groep zijn maakt het wel ontzettend leuk hier allemaal!

Ik hou jullie weer snel op de hoogte van alles. De aankomende weken zullen vast niet heel bijzonder zijn aangezien er geen site visits meer zijn van Snow Business en de toets er ook aan gaat komen. Maar ook dit hoort er natuurlijk allemaal wel een beetje bij..

Als allerlaatste hebben Saskia en ik deze week tickets geboekt naar Barcelona, van 9 mei tot 16 mei. Vanuit Barcelona gaan we richting Zaragoza om daar lekker een weekje te vertoeven bij Babs en Daniëlle (twee klasgenootjes uit Nederland) die daar hun study abroad tijd doormaken. Lekker een weekje naar Spanje met hopelijk mooi weer! Het is natuurlijk ook super leuk om hun weer even te zien en lekker een weekje wat leuke dingen te gaan doen! :) Leuke weekjes weg staan er dus genoeg op de planning!!!

Dit was me hele verhaaltje wel weer van de afgelopen weken!
Heel veel liefs Nicole, uit het ondertussen zonnige Lillehammer!


PS. Foto’s zal ik later weer toevoegen als ik alle foto’s weer even gesorteerd heb!

  • 29 Maart 2014 - 19:51

    Margret :

    Misschien moet je samen met Jack op skiles gaan?
    Succes met je toets.
    Groetjes Margret

  • 19 April 2014 - 10:19

    Jacquelien Wildoer:

    Hoi Nicole,

    Ik zit weer heerlijk te genieten van je verhaal. Moest lachen om de vliegen. De toets is inmiddels gemaakt. Nog wat aan je onderzoek werken en verder nog genieten van het land. Ook nog naar Spanje. Prachtig! Je bent nu lekker even een weekje in Holland. Erg gezellig. En dan zit er alweer een schooljaar op. X x x
    Jacquelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 7490

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Study Abroad Noorwegen

Landen bezocht: